جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » آیا نذر کردن براى صلحا و مؤمنان زنده و یا مرده جایز است ؟ |
![]() تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: آرى ، اگر نذر براى خدا باشد و اهداى ثواب براى صلحا و مؤمنان ، همانگونه که در میان شیعه رایج است ، به چند جهت جایز مىباشد: الف - احادیثى از کتب اهل سنت دلالت بر جواز دارد: «عن ثابت بن الضحاک ، عَنِ النَّبیّ( ص ) إنّ رجلاً سأله انّه نذر أن یذبح ببوانه ، فأتى رسول اللّه فاخبره . فقال هل کان فیها وثن من أوثان الجاهلیه یُعبد؟ قالوا: لا ، قال: هل کان فیها عید من اعیادهم؟ قالوا: لا ، قال رسول اللّه( ص ) اوف بنذرک فانّه لا وفاء لنذر فی معصیهاللّه و لا فیما لا یملک ابن آدم» . ابو داود ، ج3 ، ص238. ثابت بن ضحاک مىگوید : شخصى از پیامبر ( ص ) سئوال کرد ؛ نذرکردهام گوسفندى را در محلى بنام بوانه - در نزدیکى ساحل - ذبح کنم ، آیا این نذر صحیح است؟ پیامبر ( ص ) فرمود: آیا در آن مکان در زمان جاهلیت بتى پرستش مىشد؟ عرض کرد: خیر - فرمود : آیا در آنجا محل به پا داشتن یکى از اعیاد جاهلیت بود ؟ عرض کرد ، خیر فرمود : به نذر خود وفا کن ، یعنى در همانجا گوسفندى را ذبح کن - زیرا فقط در دو مورد نذر کردن صحیح نیست؛ 1 - نذر در معصیت خداوند 2 - نذر در موردى که ملک خود نباشد. اگر نذر ، طبق روال جاهلیت؛ یعنى براى بت و اعیاد کفار نباشد ، وفاى به نذر لازم است . هر چند شیعه رجحان نذر را شرط مىداند و قربانى در مکانى که قبلاً بتکده بوده ، راجح نیست ، اما على اىّ حال اهل سنت که این قبیل احادیث رانقل مىکنند نذر در مشاهد مشرفه و هدیه به صلحا و مؤمنان را به طریق اولى باید صحیح بدانند. ب - عزامى شافعى در تأیید این نذرها مىگوید: کسى که در وضع نذر مسلمین تحقیق کند ، چنین به دست مىآورد که قصدشان از این قربانى ها و نذرها براى مردگان جز صدقه از طرفشان و اهداى ثواب براى آنان ، چیز دیگرى نیست و اجماع اهل سنت بر این است که صدقه زندهها براى مردگان سودمند و واصل است . و احادیث در این زمینه بسیار است . سپس عزامى به یک حدیث اشاره مىکند: سعد از پیامبر( ص ) پرسید: مادرم فوت شده و یقین دارم که اگر زنده بود ، صدقهاى مىداد . آیا اگر من از طرف او صدقه دهم سودى بهحالش خواهد داشت؟ حضرت فرمود: آرى ، پرسید: کدامین صدقه سودمندتر است؟ فرمود: «الماء» پس سعد چاهى را حفر کرد و آن را صدقه براى مادر خود قرار داد . فرقان القرآن ، ص133. ج - قبرهایى از مسلمانان بوده و هست که معروف به قبور نذور است و مسلمین براى آنان نذرها مىکردند. * قبر البستى در مراکش * قبر النذور در بغداد * قبر احمد البدوى . نیل الابتهاج ، ج2 ، ص62 ؛ المواهب اللدنیه ، ج5 ، ص346 ؛ تاریخ بغداد ، ج1 ، ص123. |