جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » آیا جایز است زنان به زیارت قبور بروند ، با توجه به آنچه از پیامبر ( ص ) نقل شده است: «لعن اللّه زائرات القبور»؟ |
![]() تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: پاسخ این پرسش را اینگونه مىتوان داد: الف - احادیثى داریم که مىگوید حضرت فاطمه زهرا( س ) و یا عایشه به زیارت قبور مىرفتند؛ «إِنَّ فاطِمَهَ کانَتْ تَزُورُ قَبْرَ عَمِّها حَمْزَهَ کُلّ جُمُعَهٍ فَتُصَلّی وَتَبْکِی عِنْدَهُ»: سنن الکبرى ، ج4 ، ص132 ؛ مصنف عبدالرزاق ، ج3 ، ص572. «فاطمه زهراء ، هر جمعه به زیارت قبر عمویش حمزه مىرفت و آنجا نماز مىخواند و گریه مىکرد .» ابن أبى ملیکه مىگوید: «رَأَیْتُ عائِشَهَ تَزُورُ قَبْرَ أَخِیها عَبْدالرَّحْمن وَماتَ بِالْحبشی وَ قُبر بمکه» . مصنف عبدالرزاق ، ج3 ، ص570 - معجم البلدان 2 ،214. «عایشه به زیارت قبر برادرش عبدالرحمان در مکه مىرفت ...او در منطقهاى به نام حبشى که در نزدیکى مکه است مُرد و به مکه انتقال یافت و دفن گردید». ب - این حدیث - لَعَنَ اللّه زائرات القبور با حدیث بُریده نسخ شده و یا معارض است ، چنانکه حاکم نیشابورى و ذهبى به آن تصریح کردهاند. و روایت بریده: «نَهى رَسُولاللّه ( ص ) عَنْ زِیارَهِ الْقُبُورِ ثُمَّ أَمَرَ بِزِیارَتِها» . السنن الکبرى ، ج 4 ، ص 131 ؛ مستدرک حاکم ، ج 1 ، ص 374 . ج - علماى اهل سنت فتوى به استحباب زیارت قبور براى زنان دادهاند: * ابن عابدین مىگوید : «هل تستحبُّ زیاره قبره ( ص ) للنساء؟ الصحیح : نعم بلا کراهه ، بشروطها على ما صرّح به بعض العلماء اما على الأصحّ من مذهبنا و هو قول الکرخی وغیره: من أنّ الرّخصه فی زیاره القبور ثابته للرجال و النساء جمیعاً فلا اشکال و اما على غیره فذلک نقول بالاستحباب لإطلاق الأصحاب بل قیل واجبه» . رد المحتار ، ج 2 ، ص 263 ؛ المواهب اللدنیه ، ج 3 ، ص 405. « آیا زیارت قبور براى زنها استحباب دارد؟ آرى هیچ کراهتى هم ندارد ، البته طبق ضوابط و شرایطى که بعضى از علما بدان اشاره کردهاند. صحیح تر نزد ما و کرخى و دیگران این است که جواز زیارت قبور براى مردان و زنان ثابت است و هیچ اشکالى در آن نیست. اما بنا بر غیر مذهب - و مبناى - ما ، باز هم قائل به استحباب هستیم چون اصحاب به طور مطلق فتوى به استحباب داده و ویژه مردها ندانستهاند . بلکه بعضى قائل به وجوب آن شدهاند .» د - این حدیث (لَعَنَ اللَّهُ زائرات الْقُبُور) سه طریق دارد که هر سه ضعیف است: در طریق اول ابن خثیم است و گفتهاند که به احادیث او احتجاج و استدلال نمىشود . میزان الاعتدال ، ج2 ، ص45 9. در طریق دوم باذان است که او هم مورد احتجاج نیست . تهذیب الکمال ، ج4 ، ص6. در طریق سوم عمر بن ابى سلمه است که او را هم ضعیف دانستهاند. سیراعلام النبلاء ، ج6 ، ص33. |