جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » حدیث : «لا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلاّ إِلَى ثَلاثَهِ مَسَاجِدَ...» زیارت قبور و قصد زیارت را منع مىکند؟ |
![]() تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: خیر ، به دلایلى که در ذیل مىآوریم: الف - احتمال مىرود که مستثنى منه در این حدیث ، مکان یا مسجد باشد ولى قسطلانى ارشاد السارى ج 2 ، ص 332. ، تأکید دارد که مراد مسجد است . بنابراین ، هیچ دلالتى بر «حرمت قصد زیارت» مشاهد متبرکه ندارد. ب - این حدیث در مورد خودش نیز مورد عمل نیست؛ زیرا اگر مراد این است که: «جایز نیست قصد کردن به هیچ مسجدى جز سه مسجد...» با عمل پیامبر( ص ) که بهطور قطع هر شنبه به مسجد قبا مىرفتند ، مخالف است. ج - بلال حبشى به یقین ، به قصد زیارت قبر پیامبر ( ص ) از شام به مدینه آمد و جریان او معروف است. د - علماى فریقین (شیعه وسنى) قصد کردن زیارت پیامبر ( ص ) را راحج دانسته و در برابر ابن تیمیه - یعنى همان کسى که شبهه حرمت زیارت را مطرح کرد - به شدت موضع گرفتند. * - قسطلانى مىگوید: «قول ابن تیمیّه حیث منع زیاره قبر النبی( ص ) وَهُوَ مِن أبشع المسائل المنقوله عنه» . ارشاد السارى ، ج 2 ، ص 329. «گفتار ابن تیمیه در منع زیارت قبر رسول اللّه ( ص ) از بدترین مسائلى است که از او نقل شده است .» * - غزالى مىگوید: «کلّ منیتبرک بمشاهدته( ص ) فیحیاته ، یتبرک بزیارته بعد وفاته ویجوز شدّالرحال لهذا الغرض» . احیاء العلوم ، ج1 ، ص258 ؛ ذهبى در استدلال به این حدیث تأمل دارد. سیر اعلام النبلاء ، ج4 ، ص484. «هرکس پیامبر ( ص ) را در حال حیات مىدید و متبرک مىشد ، بعد از وفات ایشان نیز با زیارت حضرت از ایشان متبرک مىشود و شدّ رحال و قصد زیارت پیامبر ( ص ) نیز جایز است.» ه' احادیثى از طریق فریقین داریم که تأکید بر زیارت مطلق قبور دارد. عَنِ النَّبیّ( ص ) : «نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیَارَهِ الْقُبُورِ أَلا فَزُورُوهَا» . صحیح مسلم ، ج3 ، ص65. جمهور اهل سنت ، از عبارت «فَزُورُوهَا» استفاده استحباب کردهاند ولى ابن حزم برداشت وجوب کرده است . التاج الجامع للاصول ، ج1 ، ص381. |