شبهات وهابیت در یک نگاه » چه دلیلى بر مشروعیت زیارت قبور داریم؟
عنوان: چه دلیلى بر مشروعیت زیارت قبور داریم؟
تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391
شرح:

در پاسخ این پرسش ، از کتاب و سنّت مى‏توان بهره جست و فعل صحابه نیز بر آن بوده:
‏ الف - قرآن کریم :{ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ...}. نساء : 64.
‏ «اگر به خود ستم کردند ، سراغ تو مى‏آیند و استغفار مى‏کنند و تو اى محمد ، براى آنان طلب مغفرت کنى...».
‏ این آیه به زیارت پیامبر( ص ) در حیات و ممات تشویق مى‏کند؛ چنانکه سبکى مى‏گوید : علما از این آیه عمومیت؛ یعنى زمان حیات و وفات پیامبر( ص ) را استفاده کرده‏اند ، چون طبق روایات از پیامبر ( ص ) نقل شده : «حَیاتی خَیرٌ لَکُمْ تحدثون و نحدث لکم و وفاتی خیر لکم تعرض علیّ أعمالکم...» طرح التثریب ، ص‏297.
‏ ب - سنت پیامبر اکرم( ص ):
‏ روایات و احادیث بسیارى از رسول اللّه( ص ) در تشویق به زیارت قبر شریف خود ، پس از رحلتش ، نقل شده است : «مَنْ زَارَ قَبْرِی وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی» . السنن الکبرى ، ج‏5 ، ص‏24 5. ‏

‏ ج - فعل صحابه:
‏ عبدالرزاق و بیهقى و ابن عبدالبر روایت کرده‏اند که حضرت فاطمه زهرا(س) ، هر جمعه به زیارت قبر عموى خود حضرت حمزه مى‏رفت ودر آنجا نماز مى‏خواند و گریه مى‏کرد.
‏ حاکم نیشابورى مى‏گوید : سند و راویان این حدیث تماماً ثقه هستند. مصنف عبدالرزاق 3: 572 - مستدرک حاکم ، ج 1 ،377 - السنن الکبرى 4 ، 131 - تمهید شرح مو طا ، 3 ، 234 - و از خلیفه ثانى و عبدللَّه‏بن عمر نیز نقل شده که به هنگام بازگشت از سفر ، ابتداء قبر پیامبر ( ص ) را زیارت مى‏کردند شفاء السقام ، ص‏44 وفاء الوفاء 4 ،1340..