جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » آیا به هنگام تشریع اذان ، «الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّوم» بود یا پس از آن ، به اذان افزوده شد؟ |
![]() تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: به دلایلى که در ذیل مىآید ، جزو اذان نبوده است: الف - روایت صحیحى که اهل سنت نقل مىکنند ، روایت محمد بن اسحاق است و در آن ، «الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّوم» وجود ندارد . نیل الأوطار ، ج2 ، ص37. ب - سعید بن مسیب با صراحت مىگوید: «ادخلت هذه الکلمه فی صلاه الفجر» . نیل الأوطار ، ج2 ، ص37. ج - امام مالک در «موطأ» تصریح مىکند که این عبارت به امر عمربن خطاب به اذان صبح ضمیمه شد: «عن مالک: أنّه بَلَغَهُ انّ الْمُؤَذِّنُ جاءَ اِلى عُمَرَ بنَ الْخَطّابَ یُؤْذنه لِصَلاه الصّبح ، فَوَجَدَهُ نائِماً فَقالَ: الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّومِ فَاَمَرَهُ عُمَرُ أن یجعَلَها فی نِداء الصّبح» . الموطا ج1 ، ص 72. «مالک مىگوید مؤذن نزد عمر آمد تا داخل شدن وقت نماز صبح را به او خبر دهد ولى او را خفته یافت لذا فریاد برآورد : «الصلاه خیر من النوم؛ «نماز از خوابیدن بهتر است . عمر دستور داد تا این جمله را در اذان صبح قرار دهند .» د - شافعى آن را مکروه و در یکى از دو قول آن را بدعت مىداند و شوکانى مىگوید : «لَو کانَ لما انکره عَلِیّ وابنُ عُمَر وَطاوس» . نیل الأوطار ، ج2 ، ص38. یعنى اگر جزو اذان بود هرگز حضرت على ( ع ) و عبداللّه بن عمر و طاووس به آن اعتراض نمىکردند. ه' ابنجریج از عمربن حفص نقل مىکند که سعد ، نخستین کسى بود که در خلافت عمربن خطاب جمله «الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّومِ» را سر داد . مصنف عبدالرزاق ، ج1 ، ص474. و - ابن حزم مىگوید: «لا نقول بهذا - الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّومِ لأنَّهُ لم یأت عن رسول اللّه( ص )» . المحلى ، ج3 ، ص16 0. یعنى ما این جمله را در اذان نمىگوییم؛ زیرا که از پیامبر ( ص ) به ما نرسیده است. |