جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن تقسیم مىشود و منظور خلیفه دوم از «نعم البدعه » چیست؟ |
![]() تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: مسلماً هر بدعتى ، ضلال و گمراهى است؛ «وَکُلُّ ضلالٍ فیالنار» ، پس تقسیم بدعت به «حسن» و «غیر حسن» را بسیارى از علماى اهل سنت مردود شمردهاند؛ مانند شاطبى و ابن رجب حنبلى و غامدى از نویسندگان معاصر عربستان در کتاب «حقیقه البدعه و احکامها» مىنویسد: «القول بحسن بعض البدع مناقض للأدلّه الشرعیه الوارده فی ذمّ عموم البدع . ذلک أن النصوص الذامّه للبدعه والمحذره منها جاءت مطلقه عامه و على کثرتها لم یرد فیها استثناء البته و لم یأت فیها ما یقتضی أنّ فیها ما هو حسن مقبول عنداللّه . . . على انّ القاعده الکلّیه فی ذمّ البدع لا یمکن أن یخرج عن مقتضاها فرد من الأفراد» . ج1 ، ص138. «اینکه بگوییم بعضى از بدعتها حسن و نیکو است این مطلب با ادلّه شرعى که تمامى بدعتها را مذموم مىداند ، تناقض دارد ، زیرا نصوصى که بدعت را مذمت مىکند و مردم را از آن برحذر مىکند عام است و مطلق و بدعتى از آن استثنا نشده است و دلیلى هم نیامده که بگوید بعضى از بدعتها حسن است و نزد خداوند مقبول است . و اصولاً آن قاعده کلى که در مذمت بدعت وارد شده ممکن نیست از دایره آن ، فردى از آن خارج شود .» |