جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » چرا شیعه به هنگام نماز ، به طور دست بسته نماز نمىخواند؟ |
![]() تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: الف : چون شیعه آن را حرام و هیچیک از مذاهب اهل سنت آن را واجب ندانستهاند بلکه آن را عملى مستحب و نزد بعضى دیگر در نمازهاى واجب ، مکروه شمردهاند مثلاً رییس مذهب مالکى نماز خواندن دست بسته را مکروه مىداند و ظاهراً همه صحابه دست باز نماز مىخواندند تا عمر این بدعت را گذاشت . و عبداللّه بن زبیر - از صحابه - و حسن بصرى و ابن سیرین - از تابعین - و لیث بن سعد و ابراهیم نخعى از اتباع تابعین قائل به ارسال بودند. ب : پیامبر ( ص ) در نماز این کار را نمىکردند قرطبى مىگوید: «اختلف العلماء فی وضع الیدین أحدهما على الأخرى فی الصلاه فَکَرِهَ ذلک مالک فیالفرض وأجازه فی النفل و رأى قوم أنّ هذا من سننالصلاه و هم الجمهور ، والسبب فی اختلافهم أنَّهُ قد جاءت آثار ثابته نقلت فیها صفه صلاته علیه الصلاه والسلام ، ولم ینقل فیها انّه کان یضع یده الیمنى على الیسرى وثبت ایضا أنّ الناس کانوا یؤمرون بذلک» . بدایه المجتهد ، ج1 ، ص136. « یعنى درباره دست روى دست گذاشتن در نماز میان علما اختلاف شده است ، مالک آن را در نمازهاى واجب مکروه و بعضى دیگر جزو آداب و سنن نماز دانستهاند . و این نظر جمهور اهل سنت است . و علت این اختلاف نظر این است که روایاتى صحیح به ما رسیده است و نماز خواندن پیامبر ( ص ) راتوصیف مىکند و در آن نقل نشده است که پیامبر ( ص ) دست راست روى دست چپ مىگذاشت و از طرفى به مردم امر مىشد که در نماز دست روى دست بگذارند .» ج - عمده دلیل جمهور ، روایت بخارى و مسلِم است. * روایت بخارى: «عن ابى حازم عن سهل بن سعد قال: کان الناس یؤمرون أن یضع الرجل الید الیمنى على ذراعه الیسرى فی الصلاه قال ابوحازم لا أعلمه إلاّ أن ینمى ذلک الى النَّبیّ» صحیح بخارى ، ج1 ، ص135. « ابو حازم از سهل بن سعد نقل مىکند: مردم مأمور مىشدند که - مرد در نماز دست راست خود را بر ذراع چپ قرار د هند . ابو حازم مىگوید: این مطلب را صحیح نمىدانم مگر اینکه امر کننده آن پیامبر ( ص ) باشد». نکته : روشن نیست که چه کسى مردم را به این عمل امر کرده است؟ آیا عمر بوده و یا کس دیگر و چنانکه از عینى ، شارح بخارى به دست مىآید ، این روایت مرسل است . عمده القارى 5 : 278 . وهمچنین ازسیوطى . التوشیح على الجامع الصحیح ، ج1 ، ص463 و نیل الأوطار ، ج2 ، ص187. * عن علقمه بن وائل و مولى لهم انهما حدثاه عن اَبیه وائل بن حجر أنّه راى النبی( ص ) رَفَع یَدَیهِ حین دخل الصلاه . . . ثمّ وضع یده الُیمْنى عَلى الْیُسْرى» صحیح مسلم ، ج1 ، ص150. این روایت هم مرسل است؛ زیرا که اهل سنت روایت علقمه بن وائل از پدرش را مرسل مىدانند. ابن حجر از ابن معین نقل مىکند: «علقمه بن وائل عن أَبیه مرسل» . تهذیبالتهذیب ، ج7 ، ص247 ؛ تهذیبالکمال ، ج13 ، ص193 . د - اهل بیت پیامبر ( ع ) از آن نهى کرده و گاهى بعنوان «لا تفعل ذلک التکفیر» و گاهى به عنوان «یفعل ذلک المجوس . . .» از فعل آن جلوگیرى کردهاند و طبق بعضى از نقلها ریشه آن به اسراى عجم منتهى مىشود و خلیفه ثانى این عمل را پسندید و دستور داد در نماز آورده شود . جواهر الکلام ، ج11 ، ص 19 ؛ مصباح الفقیه ، ص402. |