جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » آیا قراردادن روشنایى بر قبور؛ مثل شمع و لامپ و . . . اشکال شرعى دارد؟ |
![]() تاریخ: یکشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: به چند دلیل باید گفت خیر: الف - طبق روایات اهل سنت ، پیامبر( ص ) شبى مىخواست وارد قبر و یا قبرستانى شود که دستور داد چراغ روشن کردند . الجامع الصحیح ، ج3 ، ص372. ب - سیره و روش مسلمین همواره بر این بوده که بر روى قبور بعضى از صحابه و صلحا چراغ و به اصطلاح قندیل روشن مىکردهاند: * قندیل بر روى قبر ابو ایوب انصارى ، در قرن چهارم . تاریخ بغداد ، ج1 ، ص154. * قندیل بر روى قبر زبیربن عوام ، در قرن چهارم . المنتظم ، ج14 ، ص383. * قندیل بر بارگاه حضرت موسى بن جعفر ( ع ) ، اوایل قرن پنجم . وفیات الاعیان ، ج5 ، ص310. ج - حدیث «لَعَنَاللَّهُ الْمُتَّخذینَ عَلَیها الْمَساجِدَ وَالسُرُج» مورد اشکال سندى است؛ زیرا راوى آن «ابو صالح» است که از نظر اهل سنت ضعیف و مردود مىباشد و شارحان این حدیث گفتهاند: نهى در اینجا «ارشادى» است نه «مولوى» چنانکه سِنْدى و عزیزى و علىناصف و شیخ حنفى بدان اشاره کردهاند . شرح الجامع الصغیر ،ج3 ، ص198 ؛ سنن نسائى ، ج4 ، ص95 ؛ التاج ، ج1 ، ص381. |