جديدترين ها
» آیا در عبارات و متون کتابها ، ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
» آیا در کتابهاى اهل سنت ...
» نظر صحیح در باره رجعت چیست؟
» آیا حى على خیر العمل جزو اذان ...
» آیا به هنگام تشریع اذان ، ...
» احادیثى نقل شده که امیر ...
» آیا بدعت به حَسَن و غیر حسن ...
» صلاه تراویح چیست و چرا اهل ...
» چرا شیعه به هنگام نماز ، به ...
» آیا ازدواج متعه مورد قبول و ...
پر بيننده ترين ها
» اولین بار چه کسى از زیارت قبر ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
» آیا مس قبر شریف پیامبر( ص ) و ...
» آیا علماى مذاهب چهارگانه ، ...
» نمونهاى بیاورید که اهل سنت ...
» آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر ...
» چه دلیلى بر مشروعیت زیارت ...
» حدیث : «لا تُشَدُّ ...
» آیا جایز است زنان به زیارت ...
» آیا نماز گزارى و دعا در کنار ...
» آیا معناى حدیث: «لَعَنَ ...
شبهات وهابیت در یک نگاه » نظر صحیح در باره رجعت چیست؟ |
![]() تاریخ: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1391 شرح: ج - در توضیح رجعت باید گفت: الف - مراد از «رجعت» ، بازگشت جمعى از مؤمنان و جمعى از کفار به دنیا در دوران ظهور امام زمان ( ع ) است و این امر محال نیست و ده ها بلکه صدها روایت بر آن وارد شده است و از اعتقاد به آن مشکلى پیش نمىآید ولى بعضى از اهل سنت در ردّ و انکار آن ، پافشارى مىکنند. ب - رجعت در امت هاى پیشین ، نمونههاى بسیار دارد: 1 - رجعت هفتاد نفر از قوم موسى. 2 - رجعت هزاران نفر پس از مرگ { أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ . . .} بقره : 243. . یعنى : آیا ندیدى به سوى آنانکه بیرون رفتند از خانههایشان و ایشان هزاران بودند ، از ترس مرگ ، پس گفت ایشان را خدا که بمیرید ، سپس آنان را زنده کرد. او کالذى مر على قریه . بقره : 259 . 3 - رجعت عزیر بعد از صد سال. 4 - رجعت سام بن نوح به دنیا. 5 - رجعت فرزندان ایّوب . رجوع شود به: الدرّ المنثور ، ج5 ، ص316 ؛ جامع البیان ، ج16 ، ص42 ؛ تفسیر نیشابورى ، ص44 ؛ الشیعه و الرجعه ، ج2 ، ص154 تألیف مرحوم آیتاللّه شیخ محمد رضا طبسى . رجعت از نظر شیعه: 28 . 6 - رجعت یوشع ، الیسع ، اشموئیل . تاریخ طبرى ، ج1 ، ص280 ؛ مختصر تاریخ دمشق ، ج11 ، ص170 ؛ الکامل فىالتاریخ ، ج1 ، ص154. ج - در اسلام نیز نمونههاى زیادى از رجعت وجود داشته است و کسانى ، پس از مرگ ، به دنیا بازگشتند . ابن ابىالدنیا از علماى عامه (متوفاى 208 ه' .) در این زمینه کتابى نوشته به نام «مَن عاش بعد الموت» که در عربستان چاپ شده و شرح حال نمونه هایى از کسانى را که بعد از مرگ زنده شدهاند ، جمع آوردى کرده است . اینک چند نمونه از آن را مىآوریم: 1 - رجعت زیدبن خارجه. 2 - رجعت جوانى از انصار. 3 - رجعت مردى از مقتولین مسیلمه. 4 - رجعت ابن خراش. 5 - رجعت یکى از بستگان - دایى - ابن ضحاک. 6 - رجعت رؤبه دختر بیجان. 7 - رجعت شخصى از بنىجُهینه. و نمونههاى دیگر . .. و نیز حدیثى از پیامبر ( ص ) نقل مىکنند که: «لیأتینّ عَلى أمّتی ما أتى بَنِیإِسْرَائِیلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ» . ترمذى ، ج5 ، ص26. یعنى: آنچه بر سر امت هاى پیشین آمد بر سر امت من نیز بدون کم و کاست خواهد آمد. بخارى مىگوید: عَنِ النَّبیّ( ص) « لتتبعنّ سنن من کان قبلکم شِبراً بِشِبرٍ و ذراعاً بذراعٍ حتّى لو دخلوا فی جُحر ضب لأتبعتموهم فقالوا یا رسولاللّه الیهود و النصارى؟ قال: فمن إذن» . بخارى ، ج4 ، ص264. « تمامى سنتهاى پیش را وجب به وجب و ذراع به ذراع دنبال خواهید کرد . و حتى اگر به لانه سوسمارى وارد شده باشند شما هم آنان را دنبال خواهید کرد . عرض کردند یا رسول اللّه منظور شما از پیشینیان یهود و نصارى هستند فرمود ، آرى ، چه کسى غیر از آنان را قصد دارم؟! بالأخره - در این زمینه ، از ائمه طاهرین بیش از پانصد روایت رسیده است . اضافه بر آیات شریفهاى که به رجعت تفسیر شده است . الشیعه و الرجعه ، ج 2 ، ص 161. علامه طباطبایى مفسر بزرگ شیعه درباره رجعت مىفرماید: «اگر در این زمینه به کاوش بپردازى ، بسیارى از آیاتى را مىیابى که از ائمه طاهرین به قیامت و گاهى به رجعت و گاهى به ظهور امام( ع ) تفسیر کردهاند ، و این نیست مگر به لحاظ وحدت سنخیت بین این سه معنا . ولیکن چون مردم در حقیقت قیامت بحث نکردهاند و در زمینه کشف از هویت و واقعیت این روز عظیم به تحقیق وسیعى نپرداختهاند ، در معناى این روایات اختلاف پیدا کرده و بعضى آن را رد و طرح کردهاند - و حال آنکه بیش از پانصد روایت است . و بعضى دیگر آن را تأویل کرده و حال آنکه آنها در کمال ظهور و یا صراحتند. و بعضى دیگر آنرا بدون هر گونه اظهار نظرى نقد کردهاند . . . تفسیر المیزان ، ج 2 ، ص 108. علامه طباطبایى بحث مفصلى را مطرح مىکند که از حوصله این جزوه خارج است. |