شبهات وهابیت در یک نگاه » آیا به هنگام تشریع اذان ، «الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّوم» بود یا پس از آن ، به اذان افزوده شد؟
عنوان: آیا به هنگام تشریع اذان ، «الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّوم» بود یا پس از آن ، به اذان افزوده شد؟
تاریخ: چهارشنبه 25 اردیبهشت 1391
شرح:

به دلایلى که در ذیل مى‏آید ، جزو اذان نبوده است:
‏ الف - روایت صحیحى که اهل سنت نقل مى‏کنند ، روایت محمد بن اسحاق است و در آن ، «الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّوم» وجود ندارد . نیل الأوطار ، ج‏2 ، ص‏37.
‏ ب - سعید بن مسیب با صراحت مى‏گوید: «ادخلت هذه الکلمه فی صلاه الفجر» . نیل الأوطار ، ج‏2 ، ص‏37.
‏ ج - امام مالک در «موطأ» تصریح مى‏کند که این عبارت به امر عمربن خطاب به اذان صبح ضمیمه شد:
‏ «عن مالک: أنّه بَلَغَهُ انّ الْمُؤَذِّنُ جاءَ اِلى‏ عُمَرَ بنَ الْخَطّابَ یُؤْذنه لِصَلاه الصّبح ، فَوَجَدَهُ نائِماً فَقالَ: الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّومِ فَاَمَرَهُ عُمَرُ أن یجعَلَها فی نِداء الصّبح» . الموطا ج‏1 ، ص 72. ‏

‏ «مالک مى‏گوید مؤذن نزد عمر آمد تا داخل شدن وقت نماز صبح را به او خبر دهد ولى او را خفته یافت لذا فریاد برآورد : «الصلاه خیر من النوم؛ «نماز از خوابیدن بهتر است . عمر دستور داد تا این جمله را در اذان صبح قرار دهند .»
‏ د - شافعى آن را مکروه و در یکى از دو قول آن را بدعت مى‏داند و شوکانى مى‏گوید : «لَو کانَ لما انکره عَلِیّ وابنُ عُمَر وَطاوس» . نیل الأوطار ، ج‏2 ، ص‏38.
‏ یعنى اگر جزو اذان بود هرگز حضرت على ( ع ) و عبداللّه بن عمر و طاووس به آن اعتراض نمى‏کردند.
‏ ه' ابن‏جریج از عمربن حفص نقل مى‏کند که سعد ، نخستین کسى بود که در خلافت عمربن خطاب جمله «الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّومِ» را سر داد . مصنف عبدالرزاق ، ج‏1 ، ص‏474.
‏ و - ابن حزم مى‏گوید: «لا نقول بهذا - الصَّلاهُ خَیرٌ مِنَ النَّومِ لأنَّهُ لم یأت عن رسول اللّه( ص )» . المحلى ، ج‏3 ، ص‏16 0. ‏

‏ یعنى ما این جمله را در اذان نمى‏گوییم؛ زیرا که از پیامبر ( ص ) به ما نرسیده است.