مقالات » نهج البلاغه » نقد کتاب نهج البلاغه را دوباره بخوانیم
نام مقاله: نقد کتاب نهج البلاغه را دوباره بخوانیم
مؤلف:
نوع: عمومي
تاریخ: جمعه 25 اردیبهشت 1391
دانلود مستقيم ()


امیرالمومنین(علیه السلام)فرمودند:

«شبهه را براى این شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد. امّا نور هدایت کننده دوستان خدا، در شبهات، یقین است، و راهنماى آنان مسیر هدایت الهى است، امّا دشمنان خدا، دعوت کننده‏شان در شبهات، گمراهى است، و راهنماى آنان کورى است. آن کس که از مرگ بترسد نجات نمى‏یابد، و آن کس که زنده ماندن را دوست دارد براى همیشه در دنیا نخواهد ماند.»1


نهج البلاغه حاوی انواری از حکمت و علم مولایمان امیرالمومنین(علیه السلام) است توسط سید رضی با تلاش فراوان جمع آوری شده است. این کتاب که حاوی گوشه ای از علوم اهل بیت(علیهم السلام) است در طول تاریخ مورد تمسک بسیاری از علما اعم از شیعه و سنی، مسلمان یا مسیحی و ... قرار گرفته و همه را متحیر ساخته است.

در این میان عده ای هم کوشیده اند تا با مطرح کردن شبهاتی برگرفته از کج فهمی مقرضانه و یا جاهلانه حقایق این کتاب را رد کرده و یا به نفع خود توجیه نمایند. بسیاری از این شبهات آنقدر بی پایه و اساس است که ارزش وقت گذاری برای جواب دادن را ندارند. ولی تعداد معدودی از اینها دستاویز دشمنان امیرالمومنین(علیه السلام) شده تا افکار مردم نسبت به این کلمات گوهر بار منحرف کنند.

از این رو ما برآن شدیم تا این گروه از شبهات را به همراه پاسخ آنها جمع آوری کرده و در اختیار محبان امیرالمومنین(علیه السلام) قراردهیم تا با نابودی حباب شبهات عاشقان آن حضرت بتوانند با قلبی مطمئن تر و ایمان مستحکم تر از این دریای علم و معرفت به قدر توان بهره بگیرند.

این مجموعه شامل چند قسمت است که در زیر به توضیح آن می پردازیم.


قسمت اول
شبهات پیرامون رابطه امیرالمومنین(علیه السلام) و حاکمان زمان آن حضرت

در بین افرادی که پیرامون نهج البلاغه شبهه مطرح می کنند عده ای به دنبال این هستند تا با سوءاستفاده از آن قسمتهایی از خطبه ها و نامه های آن حضرت که گاهاً می توان چند برداشت کردطوری وانمود کنند که امیرالمومنین(علیه السلام) حاکمان زمان خود رضایت داشته اند تا بدین وسیله بگویند که امیرالمومنین(علیه السلام) بر خلافت آنها صحه گذاشته اند.
آنها غافل از این مطلب هستند(و یا خود را به غفلت می زنند) که نهج البلاغه حاوی مطالبی است که به صراحت رابطه امیرالمومنین(علیه السلام) و حاکمان زمان اشاره می کند و بیان کننده این استکه خلافت آنها از طرف امیرالمومنین(علیه السلام) به هیچ وجه تأیید نشده است.برای نمونه می توان به خطبه 33 ونامههای 62 و 67 ...اشاره کرد. امیرالمومنین(علیه السلام) در آنها عدم رضایت خودشان را از حاکمان زمانه به صراحت مطرح می کنند.
در درسهای اول به پاسخ گویی این سری از شبهات می پردازیم. با زدودن غبار شبهه از این خطبه ها و نامه ها روشن شود که آنها نتها نشان دهنده رضایت امیرالمومنین(علیه السلام) از خلفا نیست بلکه در مواردی عدم رضایت را هم نشان می دهد.



قسمت دوم

گروهی دیگر مطرح می کنند که امیرالمومنین(علیه السلام) امامت و خلافت را حق(الهی) خویش نمی دانستند و سعی برآن دارند تا بدین وسیله صحه ای بر خلافت پیشوایان خود گذارند. این دسته از شبهات هم به طور مصل بعداً بررسی خواهدشد.


قسمت سوم

قسمت آخر شبهاتی است پیرامون اسناد نهج البلاغه که البته کمتر از دو دسته قبلی است. این شبهات یکی دیگر از راههایی است که دشمنان امیرالمومنین(علیه السلام) تا کلام حضرت را نادیده بگیرند. آنها باضعیف بیان کردن اسناد نهج البلاغه حقایقی را که در آن مطرح گشته را رد کرده اند. ما در دروس آخر با بررسی اسناد نامه ها و خطبه های نهج البلاغه از کتب شیعه و سنی باطل بودن ادعای آنها را ثابت می کنیم.

تا باشد که قلب مولایمان امیرالمومنین(علیه السلام) و فرزند بزرگوارشان حجه بن حسن العسکری(علیه السلام) از ما خشنود و معرفت ما نسبت به این بزرگواران بیشترگردد.

در درس اول از شما دوستان گرامی که این مجموعه را مطالعه می کنید خواستاریم تا با نظرات و انتقادهای خود ما را در این راه یاری نمائید.


امیرالمومنین(علیه السلام)فرمودند:

«و اگر حق از باطل جدا و خالص مى‏گشت زبان دشمنان قطع مى‏گردید. امّا قسمتى از حقّ و قسمتى از باطل را مى‏گیرند و به هم مى‏آمیزند«»، آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره مى‏گردد و تنها آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات»2
1  2  3  4  5  6  7    Last Page (7)